ریاضیات برای همه

وبلاگ یک دبیر و علاقمند ریاضیات

ریاضیات برای همه

وبلاگ یک دبیر و علاقمند ریاضیات

ریاضی و عملیات نظامی


در جنگ جهانی دوم فرماندهی نظامی در انگلستان از گروهی از دانشمندان دعوتی بعمل آورد تا در مسائل سوق الجیشی و تدابیر جنگی مربوط به دفاع زمینی و هوایی این کشور مطالعه نمایند. هدف آنها تعیین موثرترین روش استفاده از منابع محدود نظامی بود. از جمله مسائلی که مورد بررسی قرار گرفت مطالعه کارایی بمب افکنهای نوع جدید و روش استفاده از راداری بود که به تازگی اختراع شده بود. تشکیل این گروه علمی به عناون اولین فعالیت رسمی تحقیق در عملیات به شمار آمده است.
نام تحقیق در عملیات ظاهراْ بدین مناسبت داده شده بود که این گروه به پژوهش در عملیات(نظامی) پرداخته بود. این رشته جدید تصمیم گیری از آغاز به عنوان رشته ای شناخته شده است که اطلاعات علمی را از طریق تلاش گروهی متخصص در نظامهای مختلف به منظور تعیین بهترین نحوه استفاده از منابع محدود به کار می گیرد.
نتایج امیدبخشی که توسط گروههای تحقیق در عملیات در بریتانیا به دست آمده بود فرماندهی نظامی ایالات متحده را بر آن داشت تا فعالیتهای مشابهی را شروع نماید. از فعالیتهای موفقیت آمیز گروههای آمریکایی می توان مطالعه مسائل پیچیده تدارکات نظامی٫ ابداع الگوهای جدید پرواز٫ طرح مین گذاری دریا و استفاده موثر از وسائل الکترونیکی را نام برد.
پس از جنگ موفقیت گروههای نظامی توجه مدیران صنعتی را به خود جلب کرد. اینان در جستجوی راه حلهایی برای مسائل خود بودند که بر اثر وارد شدنتخصص شغلی در تشکیلات تجاری روز به روز حادتر می شدند. زیرا با وجود این واقعیت که اصولا مشاغل تخصصی برای خدمت به هدف کلی یک سازمان به وجود می آیند٫ اهداف فردی این مشاغل ممکن است همواره با مقاصد آن سازمان سازگار نباشند. این وضع منجر به مسائل تصمیم گیری پیچیده ای شده است که نهایتا سازمان تجاری را مجبور نموده تا درصدد استفاده از موثرترین روشهای تحقیق در عملیات برآیند.
اگرچه پیشگامی تحقیق در عملیات به عنوان یک نظام جدید با بریتانیای کبیر بود چیزی نگذشت که رهبری این رشته به سرعت در حال رشد را ایالات متحده به دست گرفت. اولین تکنیک ریاضی در این رشته که مورد قبول همه قرار گرفت و روش سیمپلکس برنامه ریزی خطی نامیده شد در سال ۱۹۴۷ توسط ریاضیدان آمریکایی جورج.ب. دانتسیک به وجود آمد. ار آن به بعد با تلاشها و همکاریهای علاقه مندان در موسسات علمی و صنعتی تکنیکها و کاربردهای جدیدی پدید آمده اند.
تاثیر تحقیق در عملیات را امروزه می توان در بسیاری از زمینه ها مشاهده نمود. صحت این امر تعداد زیاد موسسات علمی است که دوره هایی در سطوح تحصیلی مختلف در این رشته عرضه می نمایند. در حال حاضر بسیاری از شرکتهای مشاور در مدیریت سرگرم فعالیتهای تحقیق در عملیات می باشند. این فعالیتها از کاربردهای تجاری و نظامی فراتر رفته و اکنون بیمارستانها٫ موسسات مالی٫ کتابخانه ها٫ طراحی شهرها٫٫ دستگاههای ترابری و حتی بررسیهای کشف جنایت را در برگرفته اند. دوستان خوب و ریاضی خوانم! متن بالا گذری کوتاه بر تاریخچه تحقیق در عملیات یا همان برنامه ریزی خطی بود که این ترم در حال گذرانش هستم. وبلاگ لبخند ریاضی سعی بر آن دارد تا شما را با ریاضی و دنیای ریاضیات آشنا کند. برای پیشبرد ریاضی کشور دست خود را در دستان وبلاگ لبخند ریاضی بگذارید و بیایید برای شعار “ریاضی نزد ایرانیان است و بس” یا به طور مختصر “ریاضی نزد ایرانی” بکوشیم.

شکلات و ریاضی


پژوهشگران می‌گویند: خوردن شکلات، ریاضیات را تقویت می‌کند.



به گزارش ایسنا، اگر در درس ریاضی ضعیف هستید و نمره خوبی نگرفته‌اید قبل از شرکت در امتحان بعدی،‌ مقدار زیادی شکلات بخورید. در یک تحقیق جدید نشان داده شد که خوردن شکلات می‌تواند توان مغز را در انجام تحلیل‌های ریاضی بهبود بخشد و هم چنین میزان انرژی بدن را افزایش دهد.

محققان در این پژوهش دریافته‌اند: شکلات و گروهی از مواد شیمیایی موسوم به پلی فنول‌ها حاوی ترکیبی به نام فلاوانول‌ها هستند که این ماده با افزایش جریان خون در مغز این تاثیرات تقویت کننده را بر جای می‌گذارد. این پژوهش از سوی محققان دانشگاه نورتومبریا انجام گرفته است.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد: دانش آموزانی که قبل از امتحان ریاضی شکلات می‌خورند واقعا در امتحان خود موفق‌تر عمل می‌کنند و از مزیت تاثیر شکلات روی توان مغزی بهره‌مند می‌شوند. مصرف شکلات برای انجام کارهایی که چالش ذهنی به دنبال دارد، مفید است.

پژوهشگران توصیه می‌کنند: برای کارهایی که در انجام آنها دچار مشکل می‌شوید، شکلات بخورید تا به شما کمک کند. در این پژوهش 30 داوطلب تحت مطالعه قرار گرفتند.

نتایج تحقیقات نشان داد: کسانی که شکلات داغ مصرف می‌کنند سریعتر و صحیح تر محاسبات ریاضی را انجام می‌دهند. 

با آرزوی موفقیت برای شما.

عدد عجیب


یک نفر از اساتید دانشکده شهر آتن پایتخت یونان چندی پیش عددی را کشف کرد که خصایص عجیبی دارد.
آن عدد:۱۴۲۸۵۷ میباشد.
اگر عدد مذکور را در دو ضرب کنیم، حاصل: ۲۸۵۷۱۴ میشود! (به ارزش مکانی ۱۴ توجه کنید).
اگر این عدد را در سه ضرب کنیم حاصل: ۴۲۸۵۷۱ میشود!(به ارزش مکانی ۱ توجه کنید).
اگر این عدد را در چهار ضرب کنیم حاصل: ۵۷۱۴۲۸ میشود!( به ارزش مکانی ۵۷ توجه کنید).
اگر این عدد را در پنج ضرب کنیم حاصل: ۷۱۴۲۸۵ میشود!(به ارزش مکانی ۷ توجه کنید).
اگر این عدد را در شش ضرب کنیم حاصل: ۸۵۷۱۴۲ میشود! (سه رقم اول با سه رقم دوم جا بجا شده)
اگر این عدد را در هفت ضرب کنیم حاصل: ۹۹۹۹۹۹ میشود!
لطفا” ضربهای بالا را خود شما نیز انجام دهید و حاصل را با عدد اصلی مقایسه کنید.

ادامه دارد...

اعداد اول


اعداد اول اعداد بسیار زیبا و جذابند و در عین حال معمای حیرت انگیز و سرگردان‌کننده ای را در برابر ریاضی دانان مطرح ساخته اند. تعریف این اعداد کاملا ساده است، رفتار آنها در سلسله اعداد و نحوه ظاهر شدنشان در آن کاملابی‌نظم و فاقد قاعده به نظر می‌آید و هرچه شمار بیشتری از آنها شکارمی‌شوند ، کار شکار عدد بعدی دشوارترمی‌شود طی قرنهای متمادی ریاضی دانان در شرق و غرب عالم به جستجوی راههایی برای دستیابی به اعداد اول برخاسته‌اند و با این همه بهترین روشهایی که تا بحال در این زمینه ابداع شده چنان کند است که حتی پر سرعت‌ترین کامپیوتر های کنونی نیز نمی‌توانند کمک چندانی در شکار این اعداد شگفت انگیز کنند
ادامه مطلب ...

مثلثات

از نامگذارى «مثلثات» مى توان حدس زد که این شاخه از ریاضیات دست کم در آغاز پیدایش خود به نحوى با «مثلث» و مسئله هاى مربوط به مثلث بستگى داشته است. در واقع پیدایش و پیشرفت مثلثات را باید نتیجه اى از تلاش هاى ریاضیدانان براى رفع دشوارى هاى مربوط به محاسبه هایى دانست که در هندسه روبه روى دانشمندان بوده است.

ادامه مطلب ...

اوریگامی

اوریگامی (کاغذ و تا)

اشاره
اوریگامی چیست؟ آیا اوریگامی فقط مربوط است به خم کردن کاغذ؟ آیا اوریگامی یک صنعت است یا یک هنر یا شاخه‌ای از ریاضیات، یا آمیزه‌ای از همه‌ی این‌ها؟
ادامه مطلب ...

اگر خط ها عاشق شوند!

خطوط موازی... 
سر کلاس ریاضی بود که استاد اومد دو خط موازی رو تخته کشید. خط پایینی نگاهی به خط بالایی انداخت و در دل خود عاشقش شد. خط بالایی نگاهی به خط پایینی انداخت و در دل عاشقش شد. در همین هنگام بود که استاد داد زد دو خط موازی هیچ وقت به هم نمی رسند.

شعر ریاضی

منفی و بی نهایت جانا ، بود وفایت!

مثبت و بی نهایت یارا ، بود بهایت!



ایکس است خنده تو، ایگرگ بود نگاهت

در حل این دو مجهول، ما را نما هدایت!



لطف تو چون پرانتز، اندر وسط، رقیبان

تا در وسط در آیم ، افتادم از قفایت!



جور است در تو مضروب ، مضروب در جفایی

فاکتور بگیرم از تو ، زان ها کنم جدایت!



پرفسور محسن هشترودی

سرگذشت ریاضیات


قسمت اول
انسان اولیه نسبت به اعداد بیگانه بود و شمارش اشیاء اطراف خود را به حسب غریزه یعنی همانطور که مثلاً مرغ خانگی تعداد جوجه‌هایش را می‌داند انجام می‌داد. اما بزودی مجبور شد وسیلة شمارش دقیقتری بوجود آورد. لذا، به کمک انگشتان دست دستگاه شماری پدید آورد که مبنای آن 60 بود. این دستگاه شمار که بسیار پیچیده می‌باشد قدیمی‌ترین دستگاه شماری است که آثاری از آن در کهن‌ترین مدارک موجود یعنی نوشته‌های سومری مشاهده می‌شود.


ادامه مطلب ...