ریاضیات برای همه

وبلاگ یک دبیر و علاقمند ریاضیات

ریاضیات برای همه

وبلاگ یک دبیر و علاقمند ریاضیات

هشت اختراع مهم دنیا


موزه‌ی علوم لندن، 8 کشف و اختراع مهم که دنیای علم را تغییر دادند، نگهداری می‌کند. دانستن این که چه چیزی تا به حال توانسته پیشرفت و تغییری شگرف در علم به وجود آورد، بسیار هیجان‌انگیز است.

موتور بخار

توماس نیوکامن در سال 1712 این موتور را اختراع کرد. فرانسیس تامسون آن را در 1791 در داربی شایر انگلستان ساخته است. این قدیمی‌ترین و سالم‌ترین مدل از اختراع نیوکامن است. در واقع این موتور مشکل بحران انرژی این روزگار را حل کرده است و اگر ساخته نمی‌شد، مطمئناً بحران انرژی برای ما مشکلات بسیار زیادتری به وجود می‌آورد. اگرچه نمی‌توان کاملاً این اختراع را به راه‌حل بحران انرژی تشبیه کرد، اما استفاده از سوخت‌های فسیلی تا قبل از این اختراع آقای نیوکامن تقریباً غیر‌ممکن بود.‌آورد. اگرچه نمی‌توان کاملاً این اختراع را به راه‌حل بحران انرژی تشبیه کرد، اما استفاده از سوخت‌های فسیلی تا قبل از این اختراع آقای نیوکامن تقریباً غیر‌ممکن بود.

تلگراف

تلگراف به عنوان اولین وسیله‌ی ارتباطی الکترونیکی در سال 1837 توسط چالز واتسون و ویلیام کوک ساخته شد که از مهم‌ترین اختراعات بشر در زمینه‌ی ارتباطات است. دستگاه تلگراف آن‌ها به عنوان اولین و کاربردی‌ترین وسیله‌ی ارتباط دور برد الکترونیکی شناخته شده و ایده‌ی شبکه‌های گسترده از این اختراع الهام گرفته است.

فورد مدل T

فورد اولین کمپانی بود که اتومبیل مدل T را به تولید انبوه رساند و این خدمت فورد به جامعه بشری بود.
بله، خط تولید فورد، به عنوان اولین سیستم تولید انبوه در دنیا، انقلابی در صنعت و اقتصاد ایجاد کرد که امروزه همه‌ی ما شاهد آن هستیم و باید این خط تولید را مهم‌ترین اتفاق در قرن گذشته دانست.

کامپیوتر

یکی از نخستین کامپیوترهای جهان، ایده‌ی آقای جان وامر– اسلی یعنی موتور محاسبه‌ی اتوماتیک که وی در سال 1936 داده بود، برای اولین بار و موفقیت‌آمیز در دهم ماه می 1950 بر روی کامپیوتری که آلن تورینگ عملیات ساخت آن را انجام داد، آزمایش شد. این کامپیوتر در زمان خود پیشرفته‌تربن و سریع‌ترین کامپیوتر در جهان بود که نمونه‌ی کوچک‌تری از مدل اولیه‌ی آلن تورینگ بوده است. پایلوت ایس هم در لیست مهم‌ترین اختراعات بشر است، چرا که اولین نسل از کامپیوترهایی است که امروز ما را احاطه کرده‌اند.

موتور موشک V2

موشک V2 که وارنروان بارون در سال 1942 آن را ساخت، در واقع اولین موشک دور برد بود که انقلابی در تکنولوژی موتور موشک به وجود آورد. اگر‌چه این موشک متأسفانه در جنگ تلفات بسیاری به بار آورد و بعداً هم راه را برای ساخت موشک‌های بالستیک باز کرد، اما یادمان باشد همین آقای وان بارون با ایده‌ی موتور موشکش، آپولو 11 را به ماه رساند و موتور موشک او همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پنی‌سیلین

پنی سیلین، اولین آنتی‌بیوتیک کشف شده در دنیا بود که الکساندر فلمینگ در سال 1928 آن را از هاگ‌های جمع‌آوری شده‌ی قارچ (یا همان کپک) کشف کرد. اما تقریباً تا اواسط دهه‌ی 1940 که بر روی بیماران آزمایش نشده بود. کسی نمی‌دانست پنی‌سیلین بهترین دارو برای بیماری‌های عفونی است. با کشف پنی‌سیلین، میلیون‌ها بیمار و مجروح جنگی از مرگ حتمی نجات پیدا کردند و از آن موقع به بعد، پنی‌سیلین به عنوان اولین و عمومی‌ترین دارو برای بیماری‌های باکتریایی و عفونی تجویز و مصرف شد و بعد از آن بقیه‌ی آنتی بیوتیک‌ها وارد دنیای پزشکی شدند.

رشته‌های مارپیچ

اولین بار DNA توسط آقایان کریک و واتسون در سال 1953 مورد توجه قرار گرفت. آن‌ها حین آزمایشات خود روی ژن‌های انسان با یک ساختار از موادی که مولکول‌های این ژن‌ها را تشکیل می‌دهند، رو‌به‌رو شدند و با شکافتن آن‌ها، راز نظم حاکم بر سلول‌های بدن را کشف کردند. DNA، امروزه موضوع مهمی در علم، صنعت و حتی مسائل امنیتی محسوب می‌شود و هنوز هم مطالعات زیادی در سطح جهان روی آن انجام می‌شود.‌ها را تشکیل می‌دهند، رو‌به‌رو شدند و با شکافتن آن‌ها، راز نظم حاکم بر سلول‌های بدن را کشف کردند. DNA، امروزه موضوع مهمی در علم، صنعت و حتی مسائل امنیتی محسوب می‌شود و هنوز هم مطالعات زیادی در سطح جهان روی آن انجام می‌شود.

اشعه‌ی ایکس

برای اولین بار فیزیکدان آلمانی، ویلیام رونتگن در سال 1895، اشعه‌ی ایکس را کشف کرد که امروزه بیشتر برای عکس‌برداری از اعضای داخلی بدن استفاده می‌شود. فکرش را بکنید که اگر اشعه ایکس کشف نشده و این طور به خدمت بشریت در نیامده بود، باید برای تعیین محل دقیق شکستگی چه می‌کردند؟
نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی شنبه 29 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 23:17 http://mehdi-ch.blogsky.com

در مورد اعداد - 33 - 666 - - 1776 - هم کمی تحقیق کنید به نتایج جالبی میرسید - اعداد مورد علاقه سیاستمداران آمریکا

999 - 13 خلاف علاقه

ممنون حتما بررسی میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد